0d35db3b ad7d 4fea 84be 4c410c18c053W dniach, 17-21 lutego 2025r., nauczyciele przedmiotów przyrodniczych w Zespole Szkół Zawodowych w Kurzętniku upamiętnili Dzień Nauki Polskiej poprzez szereg zajęć przeprowadzonych w różnorodnej formie. Powyższe święto, obchodzone 19 lutego, upamiętniające dorobek polskich naukowców i ich wkład w rozwój światowej nauki, to rocznica urodzin Mikołaja Kopernika, który swoją teorią heliocentryczną zmienił bieg historii nauki. W związku z powyższym, chcąc zachować „coś dla pamięci potomnych” podjęto następujące działania:
--------------------------
1. Lekcja przybliżająca postać Jana Czochralskiego, polskiego chemika i metaloznawcę, który jest znany jako wynalazca powszechnie stosowanej metody otrzymywania monokryształów krzemu. Dzisiaj jest nam wiadome, że w energetyce słonecznej wykorzystywane są fotoogniwa krzemowe (wykonywane w technologiach monokrystalicznej lub polikrystalicznej); są one obecnie najczęściej używane, a ich sprawność wynosi ok. 22%. Lekcja 18.02: energetyka odnawialna a środowisko (grupa 4TUiSEO), p. V. Lewandowska.

2. Wzięcie udziału w wideokonferencji pn. „Bioróżnorodność a zmiany klimatyczne”, na którą otrzymaliśmy zaproszenie ze strony konsultantów W-MODN w Elblągu. Podczas zajęć lekcyjnych uczniowie wysłuchali prelekcji nt. „Aspekt pracy meteorologa na stacji polarnej w dobie zmian klimatu”, wygłoszonej przez Piotra Ostrowskiego (nauczyciela i badacza) ze Stacji Polarnej UMK na Spitsbergenie. Lekcja 18.02: chemia (3TE/TR) i biologia (2b BS), p. V. Lewandowska.

3. Lekcja upamiętniająca postać Marii Skłodowskiej – Curie, pionierkę badań nad promieniotwórczością i dwukrotną laureatkę Nagrody Nobla. Uczniowie obejrzeli film nt. „Maria Skłodowska – Curie; życie i dokonania”, na podstawie którego dowiedzieli się, jak w przeszłości przeprowadzano eksperymenty naukowe. Z końcem lekcji uczniowie przystąpili do wypełnienia kart pracy nawiązujących do zastosowania promieniotwórczości. Lekcja 19.02.: chemia (3TI), p. M. Hincman-Mróz.

4. Spotkanie z autorską, interaktywną krzyżówką, w której ukryły się nazwiska naukowców i badaczy przyrodników, podróżników, literatów i innych rozpoznawalnych w świecie Polaków. Lekcja 19.02: geografia (2TE/TH, 2TR/TUiSEO), p. A. Bartkowska; link do krzyżówki: https://puzzel.org/pl/crossword/play?p=-OJPULq01JUAEnzbrJdY
Ponadto, niektórzy uczniowie wykonali samodzielnie gry-quizy wiedzy. Uczennica z klasy 2 TE/TH, Patrycja Świniarska stworzyła grę na Kahoota: „Silne, polskie kobiety, które podbiły świat”: https://create.kahoot.it/share/silne-polskie-kobiety-ktore-podbiy-swiat/a2b01f9a-5326-4d18-a627-4b633541d6ef
Z kolei Wiktor Madaliński z klasy 2 TR/TUiSEO przygotował na aplikacji Wordwall test wiedzy o słynnych geografach: https://wordwall.net/resource/87005035/geografia/słynni-polscy-geografowie

5. Lekcja geografii w klasie branżowej, podczas której uczniowie rozwiązywali zadania z dokonań Polskich Noblistów oraz dopasowywali postacie tych wielkich naukowców do nazwisk. Lekcja 21.02: geografia, p. E. Jankowska.

Dzień Nauki Polskiej ustanowiono w 2020 roku, by uhonorować naukowców, których odkrycia miały kluczowy wpływ na rozwój intelektualny, społeczny i gospodarczy Polski. Polscy badacze nieustannie rozwijają swoje dziedziny, przyczyniając się do światowego postępu, jak wspomniani przez nas podczas lekcji: Jan Czochralski, Maria Skłodowska – Curie, czy Mirosław Hermaszewski. Gdyby nie Oni, rozwój cywilizacyjny świata nie byłby w tym miejscu, w którym jest teraz; Anna Bartkowska, Małgorzata Hincman-Mróz, Emilia Jankowska i Violetta Lewandowska