505158875 1233432248827597 1524324483853721348 nKażdy z nas jest jednym z ponad ośmiu miliardów mieszkańców Ziemi. Nie mamy szansy spotkać się z każdym z osobna, ale czy to co robimy na co dzień może mieć wpływ w skali świata, czy mamy wpływ na życie jakiegoś człowieka po drugiej stronie kuli ziemskiej? Te nurtujące pytania postawiono uczniom , którzy wzięli udział w grze terenowej o nazwie Globotropiciele przygotowanej z okazji Światowego Dnia Ochrony Środowiska, który obchodzony jest 5 czerwca. W wydarzeniu wzięło udział 24 uczniów. Czteroosobowe drużyny śledziły życie Ani Globalnej - nastolatki mieszkającej w średniej wielkości mieście w Polsce.

---------------------
Celem gry było podniesienie świadomości uczniów na temat problemów związanych z ochroną środowiska i promowanie działań na rzecz jego ochrony, jak także próbą zwrócenia uwagi na potrzebę dbania o naszą planetę i zachęcenie do podejmowania proekologicznych inicjatyw każdego dnia, jak również pobudzenie uczestników do refleksji nad globalnym kontekstem codziennych wyborów i nawyków.

Uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie, jaki związek z problemami globalnymi oraz z codziennością w innych krajach ma ich własna codzienność.

Szkolni Globtropiciele odwiedzili sześć stacji, z których każda odpowiadała innej wykonywanej na co dzień czynności.

Zadania dotyczyły określonych obszarów tematycznych:

transport – wybór środka transportu a ilość generowanych spalin wpływających na zanieczyszczenie powietrza;
ubiór – cienie przemysłu fast fashion i jego ślad węglowy w środowisku, decyzje konsumenckie a łamanie praw człowieka;
jedzenie - zakupy spożywcze i przygotowane posiłku a marnowanie żywności;
woda - higiena osobista i zużycie wody a zasoby wodne na świecie;
energia - rozrywka i zużycie energii elektrycznej a źródła energii;
szkoła – nauka i dostęp do szkolnictwa w krajach słabo rozwiniętych, zagrożenia globalne wynikające z dużego odsetka analfabetyzmu niektórych państw.

Zadania wykonywane na poszczególnych stacjach uświadomiły uczniom, że jest wiele problemów wokół nas. Pracując w grupach szukali sposobów by poradzić sobie z nimi. Doszli do wniosku,że jako młode pokolenie za kilka lat będą musieli się zmierzyć z jeszcze gorszymi ich konsekwencjami niż są one obecnie.

Scenariusz gry Globotropiciele, który był inspiracją do działa dla nauczycieli zespołu przyrodniczego , jest dostępny na licencji CC -BY 3.0 Polska autorstwa Haliny Wojsław i Fundacja dla Somalii. Powstał na podstawie publikacji raportów organizacji pozarządowych, a zrealizowany przez zespół projektu złożony z imigrantów z krajów Afryki i Azji oraz wolontariuszy i aktywistów NGO.

Grę w naszej szkole przygotowały i przeprowadziły: Anna Bartkowska, Małgorzata Hincman-Mróz i Violetta Lewandowska.

Fotogaleria